Wheel Train van Explora helpt rugklachten voorkomen
Meer bandenwissels door zomer- en winterbanden, grotere banden- en wielenmaten en verhoogde pensioenleeftijden. Monteurs in de voertuigbranche krijgen steeds vaker en zwaarder werk en werken langer door dan vroeger. Maar ook steeds meer monteurs krijgen vroeg rugklachten waardoor ze zich ziek moeten melden. Vervelend voor de monteur, een financiële strop voor het bedrijf waar hij werkt.
Medewerkers van bedrijven waar veelvuldig zware lasten getild worden hebben belang bij en recht op veilige en gezonde werkomstandigheden. Een groot aantal werknemers in de personenwagen-, lichte bedrijfswagen- en truckbranche wordt blootgesteld aan het arbeidsrisico tillen waardoor het risico van arbeidsuitval onaanvaardbaar wordt vergroot. Verbetering van de arbeidsomstandigheden moet via maatwerk tot stand komen.
Pneumatische hefarm ontlast lichaam
Equipmentleverancier Explora B.V. vraagt om bovengenoemde reden extra aandacht voor de in eigen huis en samen met Kwik-Fit ontwikkelde Wheel Train. De Wheel Train is een railsysteem met een pneumatische hefarm die wielen van de auto op de brug naar de banden de- en montagestraat en vice versa tilt. Met de Wheel Train hoeven monteurs geen band-wielcombinaties meer te tillen.
“Uit onderzoek blijkt dat bijna 50 procent van de fysieke belasting in de werkplaats bestaat uit het frequent tillen van lasten tussen 5 en 25 kilo en het veelvuldig buigen en draaien van de romp”, aldus Explora manager verkoop binnendienst René van Arkel. “Eén keer per dag een last tillen is niet zo’n probleem, maar dezelfde last keer op keer heffen en verplaatsen is een te zware belasting voor het lichaam en leidt op den duur tot lichamelijk klachten.
Kwik-Fit investeert in technologische ontwikkelingen
Het Premium Kwik-Fit filiaal in Apeldoorn is een van de vestigingen die de Wheel Train heeft laten installeren. Volgens Kwik-Fit wisselen in Nederland bijna drie miljoen auto’s twee keer per jaar van winter- naar zomerbanden en andersom. In de wisselperiode kan het daarom voorkomen dat monteurs per dag meer dan 100 wiel-bandcombinaties tillen.
Kwik-Fit algemeen directeur Martin Post is trots op de samen met Explora ontwikkelde Wheel Train. “De Wheel Train helpt monteurs de banden ergonomisch en snel te wisselen. Er wordt in de werkplaats hard gewerkt en daarom investeren we in technologische ontwikkelingen om monteurs fysiek minder te belasten en efficiënter te kunnen laten werken.”
Vaco heeft interesse in Wheel Train
De Wheel Train hefarm is gemaakt van roestvrijstaal en beschermt volgens Explora-directeur Bart Kamps de velg tijdens het transport tegen beschadiging. “Kwik-Fit heeft de equipment getest en ervaringen met ons gedeeld waarmee wij de hefarm hebben doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Kwik-Fit heeft ons benaderd omdat ze er voordelen in zien voor hun personeel en ook bandenbrancheorganisatie Vaco heeft interesse in de Wheel Train.”